Szkocja

Już od dawna mieliśmy ochotę na wybranie się do ojczyzny Williama Wallece’a, więc gdy zobaczyliśmy bilety do Edynburga w dobrych cenach i to w dodatku w długi listopadowy weekend, nie zastanawialiśmy się długo!

Informacje praktyczne

Do Glasgow i Edynburga latają tanie linie lotnicze i przy odrobinie cierpliwości można upolować bilety w naprawdę atrakcyjnych cenach. My zapłaciliśmy ok. 160 zł za lot w obie strony z Modlina do Edynburga, ale jesteśmy pewni, że to jeszcze nie była dolna granica 😉

Z uwagi na dużą ilość kilometrów do pokonania (i niewiele czasu) zdecydowaliśmy się na wypożyczenie samochodu. Skorzystaliśmy z wyszukiwarki Rental Cars i udało nam się znaleźć samochód za 80 zł (za trzy dni!). Z lotniska do wypożyczalni kursuje autobus, jeżdżący co jakieś 20 minut. Zaraz po odbiorze auta, zrobiliśmy zapasy jedzeniowe i ruszyliśmy w drogę!*

1. Cairngorms National Park

Jakżeby inaczej – pierwszym punktem musiał być Park Narodowy. Okolice jeziora Loch Morlich, wokół którego położony jest park, obfitują w piękne widoki i dają kontakt z dziką, surową przyrodą. Do wyboru mamy kilka tras pieszych, my zdecydowaliśmy się na stosunkowo krótką (około 3 h) i nieco stromą trasę do jeziora Loch Uaine. Dużo przestrzeni i ani żywej duszy wokoło 😊

Cairngorms, Szkocja
Idealna ławeczka na odpoczynek
Wodne lustro Loch Uaine

2. Inverness

W tym niewielkim miasteczku na północy Szkocji mieliśmy zatrzymać się jedynie na obiad, a zostaliśmy na kilka godzin. Szczególnie polecamy spacer wzdłuż rzeki i w okolicach zamku oraz stary antykwariat, na który trafiliśmy zupełnym przypadkiem. Nawet nie wiedzieliśmy, że takie miejsca istnieją – prawdziwa gratka dla pożeraczy książek.

Inverness, Szkocja
Pomnik trzech sióstr w Inverness
Raj dla zjadaczy książek

3. Eilean Donan

Najbardziej Szkocki ze wszystkich Szkockich Zamków jakie widzieliśmy! Położony na wyspie na jeziorze Loch Duich, połączony kamiennym mostem ze stałym lądem, dominuje nad okolicą. Odwiedziliśmy go wczesnym rankiem, jeszcze przed otwarciem (na szczęście dotyczy to jedynie wnętrza). Z zewnątrz zamek można podziwiać do woli z każdej strony, o każdej porze dnia i nocy. Słyszeliśmy, że jest to najczęściej fotografowany zamek na świecie i wcale nas to nie dziwi.

Eilean Donan, Szkocja
Zamek, mokradła i jezioro – cała Szkocja na jednym obrazku

4. The Old Man of Storr

Według legendy jest to kciuk starożytnego olbrzyma, który zamieszkiwał wybrzeże Szkocji, a wyspa Skye stała się jego grobem. Niezależnie od tego czy wierzycie w tę opowieść czy nie – Storr jest uważany za jeden z najpopularniejszych krajobrazów w Szkocji (oraz na świecie!). Polecamy wejść na którąś z wyżej położonych skał (nie ma tutaj wyznaczonych punktów widokowych) i zachwycić się naprawdę przepięknym widokiem.

Old Man of Storr, Szkocja
Wystający kciuk śpiącego giganta
Krajobraz Skye

5. Kilt Rock i Mealt Falls

Miejsca gdzie ląd spotyka wielką wodę zawsze są interesujące. W przypadku Kilt Rock kończy się ścianą wysokich klifów i wpadającym do morza wodospadem. Warte zobaczenia podczas podróży po Isle of Skye.

Kilt Rock, Mealt Falls, Szkocja
Urwiste klify Kilt Rock

6. Corral Beach

Spacer z parkingu na plażę jest w zasadzie atrakcją samą w sobie: rozległe łąki pełne pasących się owiec i krów, poprzedzielane gdzieniegdzie rozpadającymi się pozostałościami murków są widokiem jaki zawsze pojawiał się w naszej wyobraźni gdy myśleliśmy o Szkocji. Sama plaża jest wyjątkowa – zamiast piasku składa się niestety nie z koralowców, ale ze szkieletów alg, które w śmieszny sposób przysypują się przez palce.

Corral Beach, Szkocja
To piasek? Nie. To korale? Nie. To algi 😛
Za murkiem zawsze bezpieczniej

7. Neist Point Lighthouse

Najdalej na zachód wysunięty punkt wyspy Skye wieńczy latarnia Nest Point, która od ponad stu lat wskazuje drogę przepływającym statkom. W otoczeniu bazaltowych klifów przedstawia sobą imponujący widok. Polecamy to miejsce na obserwowanie zachodu słońca (nam niestety chmury popsuły zabawę). Liczymy, że będziecie mieć więcej szczęścia!

Neist Point Lighthouse, Szkocja
Najbardziej na Zachód wysunięta część Szkocji
Światło prowadzące statki bezpiecznie do portów

8. Glenfinnan

Miejsce szczególnie atrakcyjne dla Potterheadów – słynny wiadukt, którym jechał Hogwart Express w filmie o przygodach o Harrego Pottera. Mamy możliwość obejrzenia go z (prawie) każdej strony. Szczególnie polecamy widok ze wzgórza – doskonałe miejsce do zrobienia zdjęć i zastanawiania się jakby to było podróżować do Szkoły Magii i Czarodziejstwa 😉

Glenfinnan, Szkocja, Harry Potter
Trasa Hogwart Ekspresu

9. Glen Coe

Wiecie co łączy miejsce ucieczki Jamesa Bonda i M z filmu Skyfall i chatkę Hagrida z Harrego Pottera?

Obydwie sceny kręcone były właśnie w Glen Coe. Ta wyjątkowo malownicza dolina powstała miliony lat temu w wyniku erupcji wulkanów, a jej dzisiejszy wygląd ukształtowała ostatnia epoka lodowcowa. Widoki jakie można w niej zobaczyć ciężko opisać słowami, trzeba je…. no właśnie – zobaczyć 😉

Glen Coe, Szkocja
Glen Coe (Dolina Łez)
Bajeczne krajobrazy Glen Coe

10. Edynburg

Nasz plan wycieczki nie przewidywał zbyt wiele czasu na miasta, ale wieczorny spacer po starym mieście był dla nas bardzo przyjemnym zakończeniem. Kręte uliczki, mosty, schowane w bramach, przejścia pomiędzy poszczególnymi poziomami miasta, no i puby 😀 Polecamy zwłaszcza te z muzyką na żywo (sami mieliśmy okazję załapać się na koncert).

Edynburg, Szkocja
Pub z muzyką na żywo
Ulice Edynburga

* Warto przypomnieć, że przyzwyczajenie się do ruchu lewostronnego (i zmiany położenia kierownicy w samochodzie) może zająć trochę czasu. Nie jest to jednak tak trudne jak mogłoby się wydawać – polecamy dać sobie chwilę na przyzwyczajenie się do nowych reguł i zachowanie dużej ostrożności, zwłaszcza na rondach i skrzyżowaniach.